"Într-o lume toxică, a mânca sănătos este un act de responsabilitate"





Musaca de vinete, fără carne


   Musaca de vinete fără carne, reţetă cunoscută şi sub denumirea de  Imam baialdî (bayîldî) este un preparat deosebit de gustos şi picant.  De origine greacă, mai bine zis bizantină, din întâmplare a primit un nume turcesc.
   Fiind plecaţi de acasă, am vrut într-o zi să facem musaca de vinete şi cum nu am avut acces la reţetele scrise, am căutat pe internet.
   Am vizitat 18 saituri culinare şi spre surpriza mea am constatat că în 14 saituri, reţeta era absolut identică, inclusiv virgulele... Deci se copiază în draci... Nu înţeleg ce satisfacţie ai copiind de la  altcineva, cuvânt cu cuvânt fără să ai vre-o contribuţie la reţetă?...

   Dar să revenim... Am preparat musaca de vinete fără carne, dupa reţeta originală păstrată în... amintirile noastre....
   Compoziţie: 2 kg vinete, 1 kg ceapă albă, 1,5 kg gogoşari, 1 kg roşii, 1 căpăţână de usturoi (10-12 căţei), ulei, sare, o linguriţă cu piper, o linguriţă rasă cu praf de chilli sau boia de ardei iute.

   Spălăm vinetele, le curăţim de coajă, fâşii, lăsând un spaţiu curăţit, unul nu. Tăiem rondele de 1,5-2 cm grosime, le aranjăm într-un vas de lemn sau plastic şi le sărăm bine, le lăsăm 3-4 ore, apoi le stoarcem uşor, pentru a elimina zeama amară. Curăţim ceapa şi aşa întreagă o punem într-un vas cu apă rece, unde o ţinem 2 ore pentru a scoate iuţeala şi gustul prea pregnant. Din când în când schimbăm apa.
   Într-un vas cu apă clocotită, opărim roşiile şi le curăţăm de pieliţă. Pregătim un mujdei din usturoiul zdrobit şi puţină apă călduţă.

   Prăjim în ulei rondelele de vinete, până devin aurii. În uleiul rămas punem ceapa tăiată peştişori,   o călim până devine translucidă. În alt vas călim gogoşarii tăiaţi feliuţe, până se înmoaie.
   Într-o cratiţă mai mare, aşezăm mai întâi ceapa călită, apoi un strat de vinete, un strat de gogoşari căliţi, un alt strat de vinete şi ultimul, un strat de roşii tăiate rondele. Peste ultimul strat de vinete, turnăm mujdeiul de usturoi şi presărăm praful de chilli.  Dacă roşiile nu au lăsat suficientă zeamă, putem adăuga un pahar cu apă, chiar din aceia în care am opărit roşiile. Între straturi presărăm piperul măcinat.

   Punem la cuptor compoziţia pentru cca 1,5-2 ore pînă scade lichidul şi musacaua este fiartă.

Acest tip de musaca se poate conserva şi peste iarnă, în borcane cu capac, de 720 gr.   Turnăm compoziţia fierbinte, închidem bine capacele şi le ţinem 20-25 minute în cuptorul încins, apoi le punem la răcit într-o pătură, cam 24 de ore.




  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu